Uit alle delen van Nederland klinkt kritiek op de brieven die buurtapp Nextdoor verstuurt om nieuwe gebruikers te werven. De Consumentenbond noemt de werkwijze van Nextdoor “ronduit belachelijk”.
Debrieven vielen de afgelopen tijd bij mensen in verschillende delen van Nederland door de bus. De ontvanger wordt opgeroepen om zich aan te melden voor Nextdoor. Boven de tekst staat “Hi buurman of buurvrouw” en de brief lijkt ondertekend door iemand uit de buurt, inclusief de straat waarin diegene woont. De mensen wiens naam als afzender op de brieven staat, weten vaak van niets. Het bedrijf verstuurt de uitnodigingen zelf.
Ook Jerry uit Rotterdam kreeg onlangs een brief van Nextdoor, ondertekend door een buurtgenoot. Omdat hij diegene niet kende, ging hij op onderzoek uit. Deze buurtgenoot bleek niet te weten dat er een brief met zijn naam erop was verstuurd. Jerry: “Ik kreeg het gevoel dat Nextdoor zijn leden gebruikt om nieuwe leden te werven. Het lijkt erop dat ze de privacyregels aan hun laars lappen.”
Nextdoor zegt dat het niets verkeerd doet. Volgens het van oorsprong Amerikaanse bedrijf stemmen gebruikers van de app ermee in dat hun naam onder de brieven wordt gezet als ze de voorwaarden accepteren. “Wij sturen nooit uitnodigingsbrieven zonder dat een lid van Nextdoor daar expliciet opdracht toe heeft gegeven”, staat op de site van het bedrijf.
Maar volgens de Consumentenbond wordt mensen alleen gevraagd of ze het goed vinden dat hun pasfoto en naam gebruikt worden voor promotie-doeleinden. Wij denken dat dit in strijd is met de privacywetgeving”, zegt een woordvoerder.
De politie waarschuwt de gebruikers op Facebook voor de app. Het advies is om de voorwaarden goed door te lezen. “We begrijpen dat niet iedereen dit doet, maar daarmee zijn er wel grenzen aan wat de politie voor burgers kan betekenen.”