De huisartsenpost in de regio Eemland (Amersfoort en Barneveld) doet een oproep aan patiënten in de regio om te stoppen met bellen in niet levensbedreigende situaties en eerst digitaal contact te zoekenmet de huisartsenpost. Bellers staan langer in de wacht dan ons lief is en digitale zorg is in deze tijd van corona veiliger en efficiënter, zegt Dianne Jaspers, medisch directeur en huisarts Huisartsenpost Eemland.
Onlangs startte huisartsenpost Eemland met digitale consulten via de digitale dienst Spreekuur. Met Spreekuur kunnen circa 350.000 inwoners, ouder dan zestien jaar, uit de regio het digitale consult zelf voorbereiden door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Dit scheelt een heleboel werk voor de huisarts en de triagist. Huisartsen die in de regio’s verbonden zijn aan de huisartsenposten, krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat. Ook komt er automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Via het Spreekuurplatform krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoed, zoals wonden, oogklachten en huidinfecties. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Inwoners uit de regio kunnen Spreekuur ook gebruiken als zij mogelijk met het coronavirus zijn besmet. Digitaal contact via Spreekuur.nl heeft zelfs de voorkeur van de huisartsenpost, omdat dan de kans op besmetting beperkt blijft. Inmiddels zijn in de afgelopen 3 weken al ruim 800 patiënten digitaal geholpen.