Vanwege de getroffen coronamaatregelen zijn jongeren momenteel minder in het verkeer te vinden. Wanneer vanaf 2 juni ook de middelbare scholen weer opengaan betekent dit dat er weer meer verkeersbewegingenop gang komen. Jonge verkeersdeelnemers hebben een verhoogd risico op een verkeersongeval, onder meer door een gebrek aan ervaring en onveilig gedrag van de jongeren zelf. Afleiding speelt bijvoorbeeld bij één op de drie fietsongevallen een rol en vier op de vijf jongeren geven aan hun telefoon weleens te gebruiken op de fiets. Als de jongeren terug naar school gaan, zullen zij onderweg naar school weer (on)veilig gedrag vertonen in het verkeer. Daarom heeft TeamAlert de corona social deal campagne ontwikkeld. Met deze campagne laat TeamAlert jongeren zien hoe ze veilig en met respect naar andere weggebruikers aan het verkeer kunnen deelnemen.
De campagne bevat een breed pakket aan onderdelen die jongeren aansporen tot verkeersveilig gedrag. Dit varieert van mobielvrij aan het verkeer deelnemen tot anderhalve meter afstand houden op de fiets. Een belangrijk onderdeel uit de campagne is dat jongeren online een deal met zichzelf aangaan. Om de effectiviteit van de deal te vergroten, wordt een teller bijgehouden met de hoeveelheid jongeren die meedoet aan de campagne. Door deze commitment aan te gaan, ontwikkelen jongeren interne druk om consistent te blijven met wat zij eerder hebben gezegd en wordt de motivatie van jongeren vergroot om veilig deel te nemen aan het verkeer.