Het aantal verkeersdoden is de laatste twintig jaar afgenomen. Vooral automobilisten overlijden steeds minder vaak. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.
Die daling is er niet zomaar gekomen, legt IngridWetser van Veilig Verkeer Nederland uit. Het is het directe gevolg van beleid om het aantal ongelukken te verminderen. “Auto’s zijn veiliger geworden, mensen zijn zich bewust van alcohol, het beginnersrijbewijs is ingevoerd, de mobiel is verboden in de auto en de infrastructuur is beter. Gemeenten en provincie kijken daar echt naar.”
Toch bevatten de cijfers over de jaren 1999 tot 2019 niet alleen maar goed nieuws. Bij 70-plussers nam het aantal fatale fietsongelukken toe. En dat heeft meerdere oorzaken, aldus Wetser. “Er zijn meer 70-plussers en die blijven langer zelfstandig en mobiel.”
Maar de elektrische fiets blijkt ook vaak bron van ellende. “De ebike is gemaakt om mensen een steuntje in de rug te geven. Maar mensen gaan er toch heel hard op en zo’n fiets kan 25 kilometer per uur. En juist als je fysiek wat minder kan, ga je harder fietsen. Dat is gek.”
Wetser zou dan ook graag zien dat ouderen het wat rustiger aan zouden doen. “Als de 70-plusser van de fiets valt, zijn de gevolgen ernstiger.” En ze kunnen ook zelf voorzorgsmaatregelen treffen. “Een helm kan uitsluitsel bieden, en dat niet alleen: neem een spiegel op je stuur. Zo zijn er manieren om de schade te beperken.”
Veilig Verkeer Nederland is ondanks de goede cijfers nog lang niet klaar. Wetser richt haar pijlen nu op de verkeersdeelnemers zelf. “Bestuurders moeten zich bewust zijn van de gevaren die het drukke verkeer met zich meebrengt en zich daarnaar aanpassen. Dus rustig rijden, anticiperen, geen haast: het zijn open deuren maar het zou wel helpen.” Bron: RTV Utrecht