De scooter is een zeer populair vervoersmiddel in Nederland, die vooral door jongeren wordt gebruikt. Deze scooterrijders lopen het meest risico om betrokken te raken bij verkeersongevallen. Ook zijnbeginnende bestuurders nog onervaren, vertonen zij risicogedrag en kunnen zij gevaarlijke situaties nog niet goed herkennen.
Waarom vertonen jonge scooterrijders risicogedrag wanneer zij deelnemen aan het verkeer? TeamAlert deed onderzoek. Hieruit komt naar voren dat jongeren geen realistisch beeld hebben van de risico’s die zij nemen in het verkeer. Zij zien niet in dat hun gedrag in het verkeer gevaarlijk kan zijn. Ten eerste overschatten jongeren zichzelf en hun risicogedrag regelmatig. Jongeren rijden vaak te snel en rijden rond met een opgevoerde scooter. Zij zien dit echter niet als een probleem, maar juist praktisch en veiliger. Ze zeggen dat ze hierdoor makkelijker kunnen meerijden met het verkeer.
Daarnaast praten ze de risico’s een stuk kleiner dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit komt bijvoorbeeld naar voren bij het stunten op de scooter. Jongeren doen dit vaak met vrienden en zien de gevaren er wel van in, maar zijn bereid om de risico’s te nemen. Het goedpraten komt ook terug bij het telefoongebruik op de scooter. Jongeren weten dat ze hierdoor afgeleid raken, maar zeggen alleen de telefoon te gebruiken als het bijvoorbeeld rustig is.
Ten slotte speelt groepsdruk een grote rol in het risicogedrag van scooter rijdende jongeren. De momenten dat jongeren met vrienden rijden, zijn ook de momenten dat er gevaarlijk wordt gereden. Er wordt sneller gereden, meer gestunt en minder rekening gehouden met andere verkeersdeelnemers.
De uitkomsten van dit onderzoek geven een weergave van het gedrag van jonge scooterrijders in het verkeer. TeamAlert zal deze uitkomsten onder een breder publiek toetsen, zodat er een nog duidelijker beeld kan worden geschetst over de rol van jonge scooterrijders in het verkeer.