Van de deelnemers aan het bevolkingsonderzoek borstkanker zou 96,5% weer meedoen bij het ontvangen van een uitnodiging. Cliënten zijn zeer tevreden. Er wordt een gemiddeld tevredenheidscijfer van maarliefst 8,9 gescoord. Dit blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat vanaf eind 2019 is uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau.
Het tevredenheidsonderzoek is anoniem uitgevoerd en richtte zich op ervaringen van cliënten. In totaal hebben landelijk 3.214 cliënten deelgenomen. Bij ontvangst in het onderzoekscentrum ontvingen zij een flyer met een inlogcode voor het online onderzoek over de informatie die ze hadden ontvangen, de website, het maken/wijzigen van een afspraak, de medewerkers van het onderzoekscentrum en de informatielijn, en het onderzoek zelf.
Cliënten waarderen vrijwel alle onderdelen van het onderzoek met hoge scores: een 9 voor de tevredenheid over de medewerkers van het onderzoekscentrum en voor het vertrouwen in het onderzoek. Voornamelijk het belang om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek leeft onder de respondenten.
De laagste score is de pijnbeleving. De stelling ‘De pijn was goed te verdragen’ werd beoordeeld met een 6,3. De screeningsorganisaties blijven zich inzetten voor verbeteringen. Zo is er een filmpje gemaakt om cliënten zo goed mogelijk voor te bereiden op het onderzoek. Dit filmpje is te zien op de borstkankerpagina van de website: www.bevolkingsonderzoeknederland.nl.
Vanwege de coronacrisis is het bevolkingsonderzoek begin maart stopgezet. Op 8 juli is het bevolkingsonderzoek weer opgestart, nadat maatregelen zijn getroffen om het veilig voort te kunnen zetten.
Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder Nederlandse vrouwen. Ongeveer 1 op de 7 vrouwen in Nederland krijgt in haar leven borstkanker.