Iedereen met een vraag over de verandering in de Wajong kan nu terecht bij het Informatiepunt Wajong van Ieder(in). Medewerkers van het Informatiepunt Wajong beantwoorden al sinds oktober 2020 vragenover de veranderingen in de Wajong en geven advies op maat. ‘Deze drie maanden waren een opstartfase, maar er bleek zoveel behoefte dat we direct vol aan de bak konden,’ aldus Illya Soffer, directeur Ieder(in), belangenorganisatie voor mensen met een beperking en chronische ziekte.
De Wajong is sinds 1 januari 2021 op een aantal punten veranderd. Deze verandering heet ‘de vereenvoudiging van de Wajong’, maar toch blijft de Wajong nog steeds behoorlijk ingewikkeld.
Staatssecretaris Bas van ’t Wout (ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is verheugd over de officiële start van het informatiepunt: “Met de vereenvoudiging van de Wajong verandert er veel voor Wajongers op het gebied van inkomen, uitkering en studie. Extra belangrijk dus dat zij de nieuwe regels voor hun persoonlijke situatie goed begrijpen.”

Illya Soffer: ‘Het maakt niet uit wat voor een Wajong je hebt, als je een vraag hebt over de veranderingen in de Wajong kun je bij het Informatiepunt Wajong terecht. Nog voor de officiële start hebben we in twee maanden al 170 mensen geholpen met informatie of tips. Soms krijgen we een vraag waarvoor extra informatie nodig is die wij niet hebben, dan verwijzen we door naar de juiste instantie. Dat is meestal het UWV of de gemeente.’
Op wiewatwajong.nl of informatiepuntwajong.nl staan al veel vragen en antwoorden. Daarnaast zijn medewerkers van het informatiepunt zowel telefonisch op werkdagen als per email bereikbaar: wajong@iederin.nl of 085 400 70 22.

Vorig artikelKerstbomeninzameling
Volgend artikelKlaas Bout hangt voetbalschoenen aan de wilgen