Bent u opgelicht door iemand die zich voordeed alsof hij voor uw bank werkt? En overtuigde die persoon u ervan dat uw bankrekening is gehackt en dat u uw geld beter kunt overmaken naar een ‘kluisrekening’of een ‘veilige rekening’?
Hoe gaat de oplichter te werk? Hij/zij belt met een vals nummer. Door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon alsof uw bank belt. Als een cybercrimineel op deze manier zich voordoet als een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om uw geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht.
Hoe herken ik de oplichter? Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Via een truc kan een oplichter met het nummer van uw bank bellen. Hierdoor verschijnt op uw telefoon het nummer van de bank als de cybercrimineel u belt. Dat noemen we spoofing. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank. Dat gebeurt via de telefoon maar bijvoorbeeld ook via de mail.
Let op de volgende zaken:
De bank vraagt u nooit om: uw beveiligingscodes, uw pas op te sturen of af te geven,geld over te maken
via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren, via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, ook dat is ook een oplichter die in het complot zit.