De helft van de jongeren wil minder gebruik maken van hun smartphone, maar in de praktijk vinden zij dit lastig. Jongerenorganisatie TeamAlert stimuleert hen met de nieuwe campagne “Ik ben even OFF”.
Jongerenzijn erg gehecht aan hun mobiele telefoon. Hoewel de smartphone veel vermaak oplevert, zorgt deze ook voor nadelen, blijkt uit onderzoek van TeamAlert. Veel jongeren vinden namelijk dat anderen zo snel mogelijk op hun berichtjes moeten reageren en dit wordt ook van henzelf verwacht. Dit levert onrust en sociale druk op. Om jongeren hierbij te helpen, wordt de campagne “Ik ben even OFF” gelanceerd. Met de campagne wil TeamAlert motiveren jongeren om de sociale druk van de smartphone te weerstaan op momenten dat zij dit zelf willen.
Centraal binnen “Ik ben even OFF” staat het principe Joy Of Missing Out (JOMO), ook wel bewust genieten van het hier en nu, zonder steeds op je mobiel te kijken. Dit is het tegenovergestelde van Fear Of Missing Out (FOMO), waarbij jongeren juist de angst hebben om dingen te missen op bijvoorbeeld social media of WhatsApp.
TeamAlert hoopt hiermee te bereiken dat zij ook in het verkeer de keuze maken om hun telefoon even niet te gebruiken.
Om de jongeren zo goed mogelijk te bereiken, zet TeamAlert de campagne online uit via social media. De campagne loopt van 14 oktober tot en met 10 november. Daarnaast organiseert TeamAlert een publieksactie op het Jaarbeursplein in Utrecht om met jongeren in gesprek te gaan over de campagne en hen tips te geven om “even OFF” te zijn.

Vorig artikelMeander Centrum oncologische zorg officieel geopend
Volgend artikelGevonden en verloren