Criminelen die facebookpagina’s van ondernemers namaken, het is weer eens actueel. Vanaf die nepaccounts worden vriendschapsverzoeken verstuurd aan klanten die het échte account van het bedrijf volgen.Het overkwam ook eigenaar Marco Vos van een Jumbo in Amersfoort. Twee keer al maakten criminelen een neppagina. Dat gebeurde ook al bij winkels van Action en Wibra maar ook van kleinere zaken en in het hele land. ‘Geen idee wat ze willen’, aldus Vos. ‘Volgens mij gegevens’. Na de vriendschapsverzoeken volgen de persoonlijke berichten. Klanten hebben iets gewonnen en hoeven alleen nog maar even op een link te klikken… Een extra valkuil is dat de ondernemers zelf ook van die winacties organiseren – welke is nog echt en welke niet? Volgens het artikel zijn er meerdere manieren om de nepaccounts te herkennen. Het vriendschapsverzoek zelf is al gek, geen enkele officiële bedrijfspagina zal een ‘vriendschapsverzoek’ sturen (een bedrijfspagina heeft volgers…). Daarnaast is het taalgebruik in het bericht vaak afwijkend en vragen bedrijven nooit creditcardgegevens – en al helemaal niet als je iets gewonnen hebt.

Bron: Cops in cyberspace

Vorig artikelDe laatste bloemen
Volgend artikelHybride werken